söndag 22 maj 2011

Att delta utan att delta – bara hos de gröna

Liksom de flesta andra miljöpartister den här helgen skriver jag om vår nu nyss avslutade kongress. Efter en fantastisk och öppen – och i sann mening grön – process har vi valt ett nytt språkrörspar och en ny partisekreterare. Alla som velat har haft chansen och uppmuntrats till att kandidera, lokalavdelningar har kunnat ordna öppna utfrågningar och kandidaterna har fått plädera för sin sak. Jantelagen är mycket svag i Miljöpartiet och det tackar vi för. Åsa Romson och Gustav Fridolin kommer nu att bli våra ansikten utåt och Anders Wallner den enande och strategiska kraften inåt. Tre viktiga ledare för att föra den gröna rörelsen in i valrörelserna 2014 och framåt.

Jag var inte på kongressen men kunde tack vare den omtvistade dumburken och public service följa mycket av debatterna, valen och talen från soffan. Genom Twitter och Facebook kunde jag följa kommentarer och än mer grön debatt samt själv få chans att ge kommentarer och delta. Från min soffa, iförd mysbyxor, eller på stan med min smartphone i högsta hugg, kunde jag på mina villkor delta i en så viktig grön kongress. Visst var det tråkigt att inte vara med på kongressfesten eller kunna rösta i plenum men å andra sidan var jag på kongressen förra året och hoppas få åka snart igen och möjliggjorde därmed att någon annan kunde närvara i år. Dessutom har jag genom den öppna dialog vi har i partiet kunnat vara med och påverka hur våra kongressombud från Lund skulle rösta i viktiga frågor och personval. Så tack public service, sociala medier och det här fantastiska partiet och dess medlemmar för att jag fick delta utan att delta så att säga.

Innan jag slutar vill jag också gratulera – både partiet och de nyvalda språkrören; Åsa Romson och Gustav Fridolin samt partisekreterare Anders Wallner - till era nya uppdrag. För dig som inte heller var där kan du se deras respektive tal på SVT Play, genom att klicka på deras namn ovan. Jag säger som Åsa Romson – nu kör vi så det ryker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar