söndag 26 september 2010

Förtroende och politiskt självförtroende

Att vara grön inom partipolitiken har ju för mig två betydelser. Den ena bemärkelsen kommer jag snart att få känna av mer än tidigare, nu när jag blivit ersättare i Lunds kommunfullmäktige. Ett ärofullt, inte särskilt glamoröst men viktigt uppdrag. Jag blir en fullvärdig medlem i Miljöpartiet i Lunds fullmäktigegrupp och har samtidigt en chans att lära mig hur den politiska processen ser ut. Om två är jag minst lika grön i den politiska bemärkelsen men lite mindre grön i erfarenhetsmässig bemärkelse. Det kommer att bli fantastiskt spännande och lärorikt att sätta mig in i kommunpolitiken när jag kommer hem från mitt uppsatsskrivande om miljörörelsen i Kairo vid årsskiftet. Inte bara hoppas jag få chans att utvecklas som politiker men också reell möjlighet att utveckla Lund till en än mer klimatsmart stad där det finns förbättrade förutsättningar för ideella och samhälleliga engagemang. Beroende på om och förhoppningsvis vilket nämndsuppdrag jag får äran att ta kan jag påverka på olika sätt. Min ambition är att hamna i Lunds tekniska nämnd där jag tror att jag med min humanekologiska bakgrund kan bidra på ett vettigt och konstruktivt sätt till att beaktandet av relationen människa-stad/miljö kan komma att stå än mer i fokus, något som kommer vara positivt för det långsiktiga planerandet av staden och de s.k. hårda frågor som drivs i den nämnden.

Som grön i partipolitiken har jag också just upplevt min första valrörelse inifrån så att säga. Det innebär att jag också fått mina första personkryss. Att följa utvecklingen på Valmyndighetens hemsida var en fröjd för det politiska självförtroende jag har under uppbyggnad. Förutom jag själv (ja, en får rösta på sig själv!) så har fantastiska 104 personer tagit sig tid och ork att sätta ett kryss framför mitt namn på valsedeln till kommunfullmäktige. I antal kryss räknad kom jag delad 7a på listan, något jag kommer bära med mig in i mitt kommande arbete i kommunfullmäktige och nämndsuppdrag. Ert förtroende, ni underbara kryssare, betyder oerhört mycket för mig, både som ny politiker och som person. Ni får väldigt gärna höra av er till mig här på bloggen, på min facebook-sida eller på min e-mailadress emelie.karre@mp.se för att berätta vad just du vill att jag ska driva för frågor i kommunen. Jag ska verkligen ta era synpunkter i beaktande, mer än gärna föra en dialog kring dem med er och i största möjligaste mån ta dem med mig in i mitt arbete i kommunen. Med ert stöd har min period som grön i partipolitiken blivit roligare och lyft mig självförtroendemässigt.

Stort tack för ert förtroende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar