söndag 6 mars 2011

Revolution, kanelbullar och skrivkramp

Det var längesen jag bloggade. Fick liksom lite skrivkramp. Tänkte varje dag på min och sambons vistelse i Egypten oktober-januari att jag skulle blogga om allt som vi var med om. När jag kom hem var jag mycket nära att skriva ett inlägg om hur desillusionerad jag var över situationen i Egypten. Jag är glad att jag inte gjorde det, för nu är allt förändrat. Det som hänt i Egypten och Tunisien är helt fantastiskt! Vi andra får stå med svansen mellan benen för att vi inte sett, trott eller förstått 1) hur illa det har varit, 2) vilken fantastisk inneboende kraft det finns även hos människor i de här länderna (och varför skulle det inte finnas det liksom?!). Nu får vi hoppas att lidandet i Libyen snart är över och att Kadaffi ger upp nån sabla gång – fatta liksom! Det viktigaste är nog hoppet och allt det här visar att hoppet är det sista som överger människan. Jag trodde ett tag när vi var i Egypten att de flesta där hade gett upp hoppet och nu har jag blivit motbevisad – och sällan har det varit så upplyftande att ha fel, fel, fel!

De sociala medierna har verkligen inneburit en möjlighet till revolution utan dess like. Häromdagen läste jag i DN att tom. det nu styrande militärrådet i Egypten har en Facebook-sida. Sent ska syndaren vakna, eller hur var det? Men internet är ändå folkets verktyg här – Kadaffi, Mubarak och Ben Ali kan slänga sig i väggen. Kungahuset i Bahrain gör bara bort sig när prinsessorna twittrar på temat ”de kan väl äta kakor” (se t.ex. The grumpy owl"). I en tweet kommer kärnan direkt och kärnan är att folket vill kunna få uttrycka sig lika fritt och självklart som bahrainska prinsessor – fast förmodligen om viktigare saker. Eller inte, huvudsaken är att de får skriva, tycka och tänka vad de vill. Inte bara kungahuset, utan ALLA.

Samtidigt går livet sin gilla gång här hemma, verkligheten vi befann oss i för några veckor sen (Kairo) är helt förändrad och här i Lund är livet sig rätt likt. Idag bakade jag kanelbullar, prickat av ett par dåliga samveten på att-göra-listan och nu ska jag läsa tidningen. Ikväll blir det thai-mat, Agenda och Dokument utifrån. Söndagskvällar på 2an kan för övrigt rekommenderas – Aktuellt, Agenda och ett Dokument utifrån som ofta behandlar aktuella och mycket viktiga ämnen. De senaste veckorna har de visat dokumentärer om landgrabbing, mobiltelefonernas fram- och baksida i tredje världen (detta koloniala begrepp), köttindustrin ur alla möjliga aspekter – kan du tänka dig att äta insektsprotein? - det kanske du blir så illa tvungen till om du envisas med söndagsbiff, och nu senast om Kadaffi och hans relation till USA och Storbritannien. Så virtuell och IRL-revolution, kanelbullar och samhällsproblem på dumburken – och lite sol på det. Det är dagens melodi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar