söndag 2 mars 2014

Våren är på väg

Idag är  det den 2 mars och våren officiellt här sedan igår. Lite klichéartat tycker jag det är dags för nya friska tag. När livet förändras är det svårt att hålla fast i rutiner som fungerat och fått mig att må bra - i alla fall för mig. Jag har fått långa pendlingstider, längre till gymmet, en nygammal stad att anpassa mig till och längre dagar. Dessutom är det mörkt och trist. Nu ska det dock göras något åt detta småätande och känsla av obekvämhet i kroppen. För mig är det viktigt att må bra. Det gjorde jag sällan förut men så bestämde jag mig (för femtioelfte gången) att ta tag i min vikt och den här gången lyckades jag. Målet då var väl att bli smal men det målet förändrades under tiden. Starkare, smidigare, uthålligare, bekvämare, gladare, friskare och mer hållbar blev viktigare. Kroppsidealen som jag aldrig ville kännas vid när jag var yngre de har krupit ikapp mig i vuxen ålder och även om jag dras med känslan att det är viktigt att vara smal (vilket det ju faktiskt inte är) är det inte en tillräcklig dragningskraft för mig att äta bättre och mer rätt eller att träna - känslan jag får när jag gör det däremot är en otrolig morot. Jag gick ner 12 kg på 1½ år och har gått upp några av dem sen men dess men jag vet att jag kan om jag vill. På nåt sätt fick jag en del av allt det där som jag ville ha under resans gång och det hade varit skönt att känna det igen. Ringarna under ögonen, kliet i halsen, obekvämheten i nytvättade jeans (fast kanske är det jeansen det är fel på), och uppsvälldheten ska bort bort. Men det kräver lite rutiner och disciplin i början. Om nån vecka sätter jag igång och kickar igång våren och det nya livet i 30-årsåldern (nej detta är inte bara åldersnoja) med lite nya vanor och rutiner. Mörk choklad, frukt, nötter och träning. Ägg till frukost, soppa till lunch, rågbröd och näringsrika råvaror. Det kommer bli fett! Likaså kommer stunden med semla och svärfamiljen bli nu. För det hör också till livets goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar