torsdag 21 juni 2012

Shopping, kultur och afternoon tea

London 2012 - en resa i nuet, mig själv och en av världens knutpunkter

I London verkar det mesta på ytan handla om shopping. Och visst finns det gott om det. Hittills har jag bara skrapat på ytan och det till viss del med vilje. Jag ser fram emot Portobello road och Covent garden där det ska finnas second hand, vintage, udda stilar och märken både bland böcker, kläder och prylar. De stora shoppingmallsen är ju fantastiska i betydelsen enorma, vackra och överdådiga. Husen är otroligt vackra både på Oxford street men inte minst Harrods som ju både på in- och utsidan är som ett museum. Och visst jag gillar också att skaffa nya kläder och titta på allt som finns men här är det så mycket att överflödet nästan blir skrämmande. Som tur är verkar London också fyllt med kultur; teatrar, biografer, museer, musikaler, kaféer, parker o mycket mer. Jag ser verkligen fram emot att lära känna och ta del av denna kultur lite närmare under sommaren. Imorrn blir det eventuellt midsommar med massa andra svenskar i Hyde park (om det inte spöregnar) och förhoppningsvis besök på något museum i helgen. I förrgår gick vi en timme på National Gallery - ett enormt museum där vi hade kunnat till bringa en hel dag och ändå hitta tavlor vi missat vid ett återbesök.

Ytterligare en del av den brittiska kulturen jag ser fram emot att lära känna är afternoon tea. Jag köpte en bok med tips på de bästa afternoon tea/tea and cake- ställena i London av vilka jag hoppas kunna beta av några stycken iaf. Dessutom fanns det recept och etikettsregler så jag inte gör bort mig som häromdan. Det blir dyrt med allt afternoon tea men vill en ta del av något jag uppfattar som en del av brittisk överklasskultur får en nog vara beredd att betala för det. Och även om det märks att London är del av ett riktigt klassamhälle måste jag ändå beundra den mångfald av människor, restauranger, affärer och utbud av allt som finns här. Att idag gå längs Edgware Road var som att kliva in i valfri stad i Mellansöstern (nästan) och den supersmaskiga persiska restaurangen 5-10 minuters promenad hemifrån var verkligen pricken över det kulturella I-et idag.

Min resa kommer nog handla mer om mat och träning än om shopping och yta (fast en hälsosam blandning är ju alltid att rekommendera). Keep calm and carry on.

Spana gärna in min London 2012-pin board på Pinterest för bilder och sånt jag gillar från resan http://pinterest.com/emelila/london-2012/

1 kommentar:

  1. Stadsdelen Islington har många spännande gröna projekt. Sedan har vi Club4Climate med bl a ett dansgolv som genererar el. http://www.club4climate.com/

    SvaraRadera