tisdag 1 april 2014

Det orange kuvertet - med ansvar för fler än bara min egen pension

Så har IPCC kommit med en ny delrapport och det är inte många ljus i mörkret. Något som kan hjälpa en själv ur klimatångesten är att försöka förändra sitt eget liv. Inspirerad av Fossil Free Sweden och WWFs Earth Hour-kampanj mot börsen tog jag mig in på pensionsmyndigheten.se för att kika på mitt orange kuvert. Jag misstänkte att det skulle vara lite krångligt att byta från mitt lata fondsparande till något bra men krångligt var bara förnamnet till avskräckande. Jag har såklart inte gett mig utan ska ta tag i detta, och har också bra kollegor som gått igenom processen att be om råd, men jag började med lite sociala medier-påverkan. Postade nedanstående på Pensionsmyndighetens Facebook-sida: https://www.facebook.com/fragaompension Genom att fler ställer frågor kan vi påverka hur de utformar hemsidan och de verktyg som erbjuds för fondbyten. Ett litet steg var och en kan göra är att efterfråga klimatsmarta och bra fonder som gynnar förutsättningarna för att vi faktiskt kommer att kunna ha en pension när det väl är dags. Enligt IPCCs prognoser kommer världen vara en väldigt annorlunda och förfärlig plats när det är dags för mig att gå i pension sisådär 2050. Hur svårt kan det vara att få placera sin egen pension där den faktiskt gör lite nytta och inte bara skada? Fråga du också!

"Hej! Om jag vill byta fonder till ett klimatbra alternativ för att jag inte vill att mina pensionspengar ska bidra till fossilindustrin får fortsätta profitera på växthuseffekten hur gör jag då? När jag via er hemsida försöker få hjälp med att byta fonder får jag bara frågan vilken risk jag vill ta (ekonomisk alltså). Detta är för mig rätt irrelevant - relevant hade det varit om det gällde risk för klimatpåverkan - och att sitta och bläddra och gå in på respektive hemsida för de fonder och aktiefonder som ni klassificerar som etiska är ett gigantiskt arbete som få privatpersoner orkar ta sig igenom. Jag efterlyser ett verktyg för oss som vill ta ansvar för att våra pensionspengar inte bara gynnar oss själva vid pensionen utan också faktiskt bidrar till att vi har en dräglig värld att leva i vid pensionsåldern. Att divestera ur fossilprofiterande fonder, bolag etc är inte bara en växande trend utan också otroligt viktigt. Jag tror att ni kommer att få betydligt fler frågor kring detta. Kan ni hjälpa mig med att hitta klimatbra alternativ (alltså som bidrar till en bättre värld, inte bara minskar sin negativa påverkan lite grann) så vore jag (och fler än som själva vet det) innerligt tacksamma!
Läs gärna mer på t.ex. http://gofossilfree.org/se/ och på WWFs hemsida om initiativ och argument kring klimatsmarta investeringar: http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/earth-hour/brsen/1550521-earth-hour-budskap-2014-brsen
Tack på förhand! / Emelie Kärr"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar